Z današnjim dnem je v celoti začela veljati nova uredba Evropskega parlamenta in Sveta, ki uvaja preglednost in ciljanje v političnem oglaševanju. Ta uredba prinaša enotna pravila za vse države članice Evropske unije in predstavlja pomemben korak k večji preglednosti političnih kampanj. Po novih pravilih mora biti vsak politični oglas jasno označen, vključno s podatki o naročniku in ceni oglasa.
Cilj je omejiti prikrito politično oglaševanje, preprečiti zlorabe osebnih podatkov in zmanjšati vplive iz tretjih držav.
Poudarek na preglednosti
Nova uredba zahteva, da so vsi politični oglasi jasno označeni kot takšni in vsebujejo ključne informacije o naročniku ali sponzorju, višini porabe in morebitni uporabi ciljanja. Državljani bodo tako lažje prepoznali, kdo stoji za določenim sporočilom in komu je namenjeno.
“Vsak oglas bo moral imeti vidno oznako ‘politični oglas’, navedenega naročnika in kontaktne podatke, pa tudi pojasnilo, ali je bila pri prikazu uporabljena kakršna koli oblika ciljanja,” pojasnjujejo strokovnjaki.
Nova pravila za politične akterje in medije
Politične stranke, kandidati, interesne skupine in agencije se bodo morali prilagoditi novim obveznostim. Vsak oglas bo moral vključevati obvestilo o preglednosti, kot je spletni naslov ali QR koda, prek katerega bo razvidna tudi cena oglasa. Prepovedana je uporaba občutljivih osebnih podatkov, kot so politično prepričanje, vera ali zdravstveno stanje.
Nova pravila veljajo tudi za spletne platforme in medije, ki so zdaj dolžni zagotoviti ustrezno označevanje političnih oglasov ter omogočiti uporabnikom, da poročajo o morebitnih kršitvah. Ponudniki oglasnih storitev bodo morali hraniti podatke o naročilih in stroških ter jih na zahtevo predložiti nadzornim organom.
Vzpostavitev evropskega odložišča
Uredba uvaja tudi evropsko odložišče političnih oglasov, kjer bodo zbrani osnovni podatki o vseh političnih oglasih v državah članicah. To bo omogočilo boljši pregled nad dogajanjem v digitalnem prostoru in državljanom omogočilo preverjanje, kdo in kako financira politične kampanje. Pričakuje se, da bo odložišče vzpostavljeno do leta 2026.
Na portalu Evropske komisije bodo objavljeni tudi datumi razpisanih volitev in referendumov. Tri mesece pred volitvami ali referendumom pa ponudniki storitev političnega oglaševanja ne bodo smeli zagotavljati oglaševalskih storitev sponzorjem iz tretjih držav.
Nadzor in sankcije
Države članice morajo določiti nadzorne organe za spremljanje izvajanja uredbe in določiti sankcije za kršitve. V Sloveniji bo nadzor nad uporabo uredbe pri spletnem političnem oglaševanju izvajal Informacijski pooblaščenec. Poleg tega bo Agencija za komunikacijska omrežja in storitve RS delovala kot koordinator digitalnih storitev.
Za nadzor drugih oblik oglaševanja pa bosta pristojna tudi inšpektorat za kulturo in medije ter inšpektorat za notranje zadeve. Na ministrstvu za javno upravo poudarjajo, da so akti o implementaciji uredbe v večini držav še v pripravi.
Spletno uredništvo Naša Dolenjska