Zveza potrošnikov Slovenije (ZPS) je med letoma 1995 in 2000 zagotavljala brezplačno pravno svetovanje, financirano s strani države. Vendar se je situacija spremenila, ko je država ukinila to financiranje. Zdaj morajo posamezniki, ki želijo pravni nasvet preko ZPS, postati člani in plačati članarino. Brezplačni telefon za potrošniške nasvete, ki ga ponuja ministrstvo za gospodarstvo, je sicer na voljo, vendar uporabniki poročajo o manjši uporabnosti teh nasvetov.
Konec marca je ZPS prejela dveletno koncesijo za izvajanje javne službe obveščanja in izobraževanja potrošnikov. Vrednost te pogodbe je ocenjena na 69.000 evrov. Koncesija je namenjena krepitvi varnosti potrošnikov, izboljšanju dostopa do blaga in storitev ter obveščanju o potrošniških pravicah. Vendar pa pravno svetovanje ni vključeno v to koncesijo in ostaja plačljivo. Članarina za posameznike znaša med 69,60 in 79,80 evra letno, za pravne osebe pa 87 evrov.
Preteklost brezplačnega svetovanja
ZPS je med letoma 1995 in 2000 prejemala državna sredstva za brezplačno pravno svetovanje. Po letu 2000 se je situacija spremenila, saj so razpisi za brezplačno svetovanje izginili, kljub temu da je bilo to predvideno v vladnih programih varstva potrošnikov. Leta 2012 je ministrstvo za gospodarstvo objavilo razpis v vrednosti 90.000 evrov letno in izbralo ZPS, vendar do podpisa pogodbe ni prišlo. Ministrstvo je nato razpis razveljavilo.
“Tudi mi si želimo, da bi lahko pravno svetovanje ponudili vsem potrošnikom, a ob ukinitvi državnega financiranja to ni mogoče,” je pojasnila Gordana Sredojević, vodja odnosov z mediji na ZPS.
Alternativne možnosti za potrošnike
Na ministrstvu za gospodarstvo, turizem in šport je zdaj na voljo javna služba potrošniškega svetovanja, ki je brezplačna, vendar po mnenju uporabnikov manj poglobljena. Ministrstvo zagotavlja, da njihova služba pokriva vsa področja povezana s potrošniškimi pogodbami, poleg tega pa nudijo tudi druge informacije in nasvete na svoji spletni strani.
Finančna sredstva in prihodnost svetovanja
Letos je ZPS prejela 28.750 evrov za izvajanje javne službe obveščanja in izobraževanja, kar je manj kot lani. To je v primerjavi s prihodki od članarin, ki znašajo okoli pol milijona evrov letno, zanemarljivo. V resoluciji o nacionalnem programu varstva potrošnikov 2024–2029 ni predvideno izvajanje javne službe svetovanja na podlagi nove koncesije.
Gordana Sredojević poudarja, da ZPS s temi javnimi sredstvi izvaja kampanje in tržne preglede ter sodeluje z državnimi institucijami. Vsebine, kot so tržni pregledi in nasveti, so dostopne na njihovi spletni strani, prav tako pa omogočajo udeležbo v skupinskih nakupih in zagovorništvo pri sprejemanju zakonodaje. Nečlani imajo dostop do številnih informacij, ki jih ZPS objavlja.
Spletno uredništvo Dolenjske novice